DEFINICJA PROPAGANDY
Rozpatrzmy teraz definicję propagandy, aby z kolei wyszukać występujące w niej cybernetyczne aspekty informacji. Michał Szulczewski tak definiuje propagandę: „Propaganda to celowe, perswazyjne, motywowane politycznie oddziaływanie na zbiorowość, zmierzające przez kształtowanie ludzkich postaw do wywoływania pożądanych zachowańPrzez perswazyjność rozumiemy oczywiście przekonywanie, tzn. zabieganie o akceptację naszych argumentów, uwagę i przychylność dla przedkładanych pod rozwagę idei, spraw itd. W definicji tej występuje pojęcie oddziaływanie, a więc wpływanie na zmianę „stanu”, czyli chodzi o proces informacyjny. Mamy zatem pierwszy związek z problematyką cybernetyczno-infor- macyjną. Oddziaływanie to skierowane jest na zbiorowość, czyli pewien zbiór jednostek — układ społeczny— zbiór uporządkowany wg jakiejś struktury społecznej. A zatem można go traktować jako pewien system.